test-article - Stannah Blog

3. Oefeningen voor thuis

Bekijk hieronder 4 video’s voor gemakkelijke stoeloefeningen die u thuis vanuit een stevige stoel zelf kunt doen. Zoals altijd dient u rustig aan te beginnen en alleen die oefeningen te doen waar u zich goed bij voelt. Voelt u ergens pijn? Stopt u dan en vraag advies bij uw huisarts of kinesitherapeut.

U kunt alle oefeningen 30 seconden aanhouden en die 4 oefeningen achter elkaar doen. Met een kleine pauze tussen de oefeningen om bijvoorbeeld een slokje water te drinken. U kunt daarna alle vier de oefeningen nogmaals met pauzes achter elkaar doen.

Klik op het Stannah logo om de video in een groter formaat te zien.





4. Handige informatie en adressen

 Bekijk hier per sport een handig overzicht van adressen, apps of websites die u kunnen helpen om te beginnen met de sport in kwestie of om meer informatie te verkrijgen.

Algemene sport- en sportkeuring adressen– sportmedisch onderzoek 

Nuttige sportieve adressen in uw buurt
Sportmedisch onderzoek
Sport Vlaanderen – sportmedisch onderzoek

Fitness en Gymnastiek – Sporten bij de kinesitherapeut (medische fitness) 

Vind een sportkinesist voor sportkinesitherapie
Gymfed – Volwassenen- en seniorengym

Zwemmen en watergymnastiek

Nuttige sportieve adressen in uw buurt (waaronder voor watergymnastiek)
Sportoase – aqualessen

Wandelen, Lopen en Nordic Walking 

De app: Ommetje ontwikkeld door Dr. Erik Scherder
Wandelpunt.be
be – Nordic Walking
FedOS Nordic Walkers

Yoga

StoelYoga Nederland & Vlaanderenoefening filmpjes
be Yoga en stoelyoga
Medito, Calm of Breethe zijn allemaal (gedeeltelijke) gratis apps om te leren mediteren
Yoga federatie Nederlandstaligen België

Dansen 

Danstuin
Seniorlife.be

 Tennis & Voetbal

Voetbal Vlaanderen
OldStars: voetbal op elke leeftijd
be zoek een tennisclub op voor senioren in de buurt
Tennisvlaanderen.be

Fietsen

Fietsen Zonder Leeftijd

Golf

Golfvlaanderen.be
Vereniging Vlaamse Golf Senioren

4.1 Bronvermelding

Algemeen:

Vlaamse Overheid – Sport Vlaanderen – Senioren en Sport
Vlaamse Overheid – Sport Vlaanderen – Sportmedisch onderzoek
Het Vlaams instituut Gezond Leven
Exercise and aging: Can you walk away from Father Time – Harvard Health Publishing
RIVM – Verdiepingsonderzoek Ouderen: bewegen, sporten en zitten
Blessures bij ouderen – Blessures.info
Roelofs S, Collard D. De plus van bewegen voor ouderen – Mulier instituut, sociaal-wetenschappelijk sportonderzoek
Actief 65+ – Geschikte sporten voor senioren
Universiteit van Nederland – Waarom worden we slapper als we ouder worden?
Universiteit van Nederland – Waarom zou een 80-jarige nog aan krachttraining moeten doen?
Universiteit van Nederland – Why do the elderly need to jog or run more often?
nl – Sportblessurepreventie

Gymnastiek en fitness:

BE: medische fitness: https://www.sportkinelab.be/medische-fitness/

Zwemmen:

Merom D, Stanaway F, Handelsman D, Waite L, Seibel M, et al. Swimming and Other Sporting Activities and the Rate of Falls in Older Men: Longitudinal Findings From the Concord Health and Ageing in Men ProjectAmerican Journal of Epidemiology.
Rowan K. Why Swimming May Be the Best Exercise for Older Adults, Health Editor, Live Science
The meditative power of swimming – Psychologies
Lu S. The health benefits of swimming and why it’s especially great for stress relief – Insider
Zwemmen, een gezonde sport– Gezondheidsnet

Yoga:

Is mediteren goed voor ouderen? – 60andmore
Van Baalen R. 3 Meditatie oefeningen voor beginners – Happy with yoga
Poldervaart M. Yoga blessures voorkomen – 4 tips voor een veiligere practice – Happy with yoga
7 manieren om blessures tijdens Yoga te voorkomen – Yogicenter
Thomas A. Swain MPH, Gerald McGwin, MS, PhD – Yoga-Related Injuries in the United States From 2001 to 2014 – SAGE Journals

Wandelen:

Praktische info over de wandelschoen – ANWB
Why Walking is Beneficial for Seniors – Amercan Senior Communities
Van Riel E, de Joode S. Dáárom is wandelen zo gezond – Plus Online
Hartlopen met de Hartstichting – Hartstichting

Dansen:

Voermans E. Waarom dansen zo ontzaglijk goed is voor de mens – Het Parool
Rehfeld K, Müller P, Aye N, Schmicker M, Dordevic M, Kaufmann J, Hökelmann A, Müller N. Dancing or Fitness Sport? The Effects of Two Training Programs on Hippocampal Plasticity and Balance Abilities in Healthy Seniors – Hum. Neurosci
DANSEN: GEZOND VOOR LICHAAM EN GEEST – Dansmagazine
Betsaida B. Laguipo A. Is Dancing Good for the Brain? – News Medical Life Sciences

Tennis en Voetbal:

Voetbal Vlaanderen
OldStars: voetbal op elke leeftijd
Sporten voor ouderen – Dokter online
Wijnen M. Dit is wat tennis met je brein doet Algemeen Dagblad
De perfecte service voor tennissers: tips om blessurevrij te spelen – Alles over sport
Oldstars walking football spelregels – KNVB

Fietsen:

Verkeersongelukken fiets Vlaanderen
Veiliger fietsen tot je 100ste – Doortrappen
Veilig fietsen, ook als senior – VVN
Noordzij P, Ik stap goed op – Doortrappen
Folder Fit en veilig op de fiets – Veiligheid.nl

Golf:

Qureshi A, Saeed O, Suri M. Abstract TP172: Effect of Playing Golf on Cardiovascular Diseases and Death in Older Persons: The Cardiovascular Health Study – Ahajournals
Coughlin C, Golfing May Help You Live Longer, New Research Finds – Mbg movement
Golfvlaanderen
Vereniging vlaamse golf senioren
R&A Golf Around the World – edition 3
Golfers leven langer – golf.nl
Golf = gezond – golfvrouw.nl

Disclaimer:
Wij hebben de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht genomen bij het schrijven van dit artikel. Mochten er toch eventuele onjuistheden of onvolkomenheden in voorkomen dan aanvaardt Stannah Stairlift ltd daar geen verantwoordelijkheden voor.

3. Sportelen

3.1 Wat is Sportelen

Sportelen is een unieke manier van sporten, speciaal ontworpen voor 50-plussers. Sportelen moedigt u aan om op eigen tempo en op eigen maat te sporten, met de nadruk op sociaal contact en plezier. Het gaat niet om prestaties, maar om het beleven van sport in een ontspannen sfeer. Zo krijgen we niet-actieve 50-plussers (opnieuw) aan het sporten.

Sportelen is dus geen nieuwe sport, maar een nieuwe mentaliteit waarbij bewegen en genieten hand in hand gaan. Je kunt hierdoor samen van het leven en van sport genieten.

3.2 Wat is Sportelen

Wanneer we het hebben over sportelen, dan denken we aan de volgende aspecten:

  • Sporten en bewegen om fysiek en mentaal gezond te blijven.
  • Sporten zonder blessures op te lopen
  • Sporten in een gezellige en sociale setting
  • Nadruk leggen op ontspanning en sociaal contact
  • Plezier maken, er is dus geen druk van competitie

3.3 Sportelvoorbeelden

Sportelactiviteiten zijn georganiseerd, zodat de sport gecombineerd kan worden met een gezellige en sociale setting. Enkele voorbeelden van zulke georganiseerde activiteiten zijn:

  • Wandelen: Gezamenlijke wandelingen in parken of door de natuur.
  • Fietsen: Gezamenlijke fietstochten maken door mooie landschappen.
  • Gymnastiek: Lichte oefeningen voor flexibiliteit en kracht.
  • Yoga en Tai Chi: Activiteiten die fysieke en mentale ontspanning bieden.
  • Dansen: Bewegen op muziek in een ontspannen sfeer.
  • Petanque: Samen een potje of toernooitje petanque spelen.

Elke activiteit is ontworpen om iedereen op hun eigen tempo te laten deelnemen en optimaal te genieten van de beweging en het gezelschap.

3.4 Sportelgemeenten

Sportelen kan op diverse locaties, zowel binnen als buiten. Gemeenschapscentra, sporthallen, parken en stranden zijn populaire plekken.

Gemeenten zoals Gent, Antwerpen en Leuven hebben uitgebreide Sportelprogramma’s met een breed scala aan activiteiten. Deze gemeenten werken vaak samen met lokale sportclubs en verenigingen om een gevarieerd aanbod te creëren.

Door deel te nemen aan Sportelactiviteiten in uw gemeente, kunt u werken aan uw gezondheid, nieuwe vrienden maken en genieten van een actieve levensstijl in een gezellige en ondersteunende omgeving.

Sportelen nodigt u uit om op een aangename en ontspannen manier actief te blijven, terwijl u geniet van sociaal contact en het leven in zijn geheel.