Complete gids reizen met verminderde mobiliteit
Bent u slecht ter been of op andere wijze beperkt in uw mobiliteit? Bekijk hier wat er allemaal bestaat om reizen zo ontspannen mogelijk voor u te maken, en waar u allemaal recht op heeft.
Inhoudsopgave:
Vliegen en beperkte mobiliteit
Luchtvaartmaatschappijen en luchthavens besteden bijzondere aandacht aan reizigers met een beperkte mobiliteit. Bent u slecht ter been en wilt u binnenkort met het vliegtuig reizen? Dan kunt u op alle luchthavens gelegen in de EU (incl. Noorwegen, IJsland en Zwitserland) gratis aanspraak maken op:
- Vervoer vanaf het moment van aankomst op de luchthaven tot het betreden van het vliegtuig
- Hulp in het vliegtuig zelf, bijvoorbeeld bij het verplaatsen van de handbagage en door de cabine bewegen om naar uw stoel of het toilet te gaan.
- Vervoer bij aankomst tot aan uw vertrekpunt
- Het recht om twee mobiliteitshulpmiddelen (zoals een rollator) te vervoeren
Iedereen met een lichamelijke of geestelijke beperking heeft hier recht op. Het maakt daarbij niet uit of uw handicap tijdelijk is of blijvend. Ook als uw mobiliteitsbeperking wordt veroorzaakt door uw leeftijd of lichaamsgewicht kunt u de bijstand door luchtvervoerders aanvragen.
Hoe vraagt u bijstand aan op de luchthaven bij verminderde mobiliteit?
Het is verstandig om zo vroeg mogelijk bij uw luchtvaartmaatschappij, reisbureau of touroperator aan te geven dat u bijstand wenst bij uw vliegreis. Het beste is om dit al te doen tijdens of vlak na het boeken, maar doe dit uiterlijk 48 uur vóór vertrek. Deze partij geeft vervolgens aan de luchthaven door dat u bijstand nodig heeft. De luchthaven regelt dan kosteloos uw vervoer binnen de luchthaven(s) en het vliegtuig.
Heeft u uw behoefte aan passagiersbegeleiding al direct aangegeven tijdens het boeken? Controleer dan ruim 48 uur van te voren nog even of alles goed geregeld is.
Wat kunt u bij de aanvraag vermelden?
Om de luchthaven zo goed mogelijk op uw komst voor te bereiden, kunt u de volgende informatie bij uw aanmelding doorgeven:
- Wat voor soort begeleiding u nodig heeft.
- Of u zelfstandig kunt lopen, en zo ja, in welke mate.
- Of u zelfstandig trappen op- en af kunt lopen.
- Of u uw eigen rolstoel nodig heeft.
- Welke mobiliteitshulpmiddelen en/of medische bagage u mee neemt.
- Indien er een formele begeleider met u meereist dient u diens gegevens door te geven.
Houdt u voor de zekerheid een bewijs van uw aanvraag in uw handbagage zodat u dit altijd kunt laten zien.
Waar heeft u als passagier met verminderde mobiliteit nog meer recht op?
U heeft als passagier met een verminderde mobiliteit recht op hulp om zo ontspannen mogelijk te kunnen reizen. Uw rechten houden niet op bij wat in het vorige hoofdstuk omschreven is. Waar u nog meer aanspraak op kunt maken, leest u hieronder:
Als reiziger met een verminderde mobiliteit heeft u onder andere de volgende rechten:
- U mag tijdens uw vlucht uw medische apparatuur bij u houden.
- U mag tijdens uw vlucht een assistentiehond meenemen, onder voorbehoud van nationale richtlijnen.
- U heeft recht op non-discriminatie tijdens het boeken van uw vlucht en het aanschaffen van uw vliegtickets
- U heeft recht op een gelijke behandeling ten opzichte van overige passagiers
- U heeft recht op terugbetaling of op een vervangende vlucht naar uw bestemming als u bent geweigerd op basis van uw beperking.
- U heeft het recht om vóór aanvang van de reis geïnformeerd te worden over eventuele mogelijke beperkingen. Bijvoorbeeld de toegankelijkheid van het toilet, het formaat van uw stoel en de breedte van het gangpad.
U kunt deze ook nalezen op de website van FOD Mobiliteit en ECC België.
Houdt u rekening met de volgende zaken:
Uiteraard heeft u recht op alle hulp om uw reis zo ontspannen en goed te laten lopen. De luchthavens en luchtvaartmaatschappijen zullen alle mogelijke moeite doen om u zo goed mogelijk te helpen. Er zijn echter wel enkele zaken waar u als passagier met verminderde mobiliteit rekening mee moet houden.
Zo kunt u bijvoorbeeld in het vliegtuig niet bij een nooduitgang zitten, deze plaatsen zitten vaak op de eerste rij. Het is daarom waarschijnlijk dat u niet op de eerste rij plaats kunt nemen. Dit geldt ook voor personen met visuele- of gehoorbeperkingen.
Zoals hierboven vermeld, kunt u niet op grond van uw beperking geweigerd worden. De luchtvaartmaatschappij kan echter wel van u eisen dat u samen met een begeleider reist. Bijvoorbeeld wanneer u ook tijdens de vlucht verzorging nodig heeft. Dit kan een luchtvaartmaatschappij u namelijk niet bieden. In dat geval moeten ze u daar direct van op de hoogte stellen, zoals vermeld in de Europese verordening 1107/2006.
Meenemen van lithiumbatterijen in uw elektrische rolstoel
U mag dus kosteloos met 2 mobiliteitshulpmiddelen reizen, hier vallen ook elektrische rolstoelen onder. Let u er wel op dat u dit ten minste 48 uur van de voren meldt. Daarnaast kunnen uw hulpmiddelen alleen mee als er voldoende plek in het vliegtuig is; dit is echter over het algemeen geen probleem.
Verder mogen uw hulpmiddelen geen gevaarlijke stoffen bevatten. Dit geldt bijvoorbeeld voor lithiumbatterijen in de accu van een elektrische rolstoel. Hiervoor moet u toestemming hebben van de luchtvaartmaatschappij.
Over het algemeen krijgt u hier gewoon toestemming voor, net als voor het meenemen van reservebatterijen. Enkel wanneer het mobiliteitshulpmiddel onvoldoende bescherming geeft aan de batterij moeten er aanvullende voorzorgsmaatregelen getroffen worden. Leest u daar meer over op de website van uw luchtvaartmaatschappij.
De codes op uw assistentieaanvraag, wat betekenen ze?
Iemand met een visuele beperking heeft andere begeleiding nodig dan een reiziger in een rolstoel. Om reizigers met een beperking zo goed mogelijk te helpen, worden er verschillende codes gebruikt voor de verschillende soorten assistentie. Om zo goed mogelijk geholpen te worden, kunt u bij uw assistentieaanvraag alvast de juiste code doorgeven die bij uw situatie hoort.
- WCHR: staat voor het Engelse woord wheelchair ramp. Dit betekent dat de passagier wel zelfstandig de trap kan gebruiken en zich van de deur naar de vliegtuigstoel kan bewegen, maar in de luchthaven wel een rolstoel nodig heeft.
- WCHS: staat voor het Engelse woord: wheelchair stair. Dit betekent dat de passagier niet zelfstandig de trap kan gebruiken en ook een rolstoel nodig heeft op de luchthaven, maar wel van de deur naar de stoel kan lopen.
- WCHC: staat voor het Engelse woord: wheel chair completely. Dit betekent dat de passagier volledig afhankelijk is van diens rolstoel.
- DEAF: betekent dat de passagier doof is.
- BLIND of BLND: betekent dat de passagier een visuele beperking heeft.
- Deaf/Blind: betekent dat de passagier zowel een gehoor- als visuele beperking heeft.
- DPNA: staat voor de Engelse betekenis: disabled person needing assistance. Oftewel: een persoon met een beperking die assistentie nodig heeft. Het gaat in dit geval doorgaans over een persoon met een geestelijke beperking.
Handige informatie per Belgische luchthaven
Één van de plichten van een luchthaven is dat deze duidelijk herkenbare meldpunten moeten hebben waar passagiers met een mobiliteitsbeperking zich kunnen melden wanneer zij assistentie nodig hebben. Deze plek is dus het beginpunt van de reis, waar de medewerkers van de luchthaven de passagier komen ophalen.
Op de websites van de luchthavens kunt u de meest actuele informatie vinden over de toegankelijkheid van uw vliegreis.
- Brussels Airport – Luchthaven Zaventem
- Luchthaven Oostende-Brugge
- Brussels South Charleroi Airport
- Liege Airport
- Internationale Luchthaven Antwerpen
Contactgegevens vliegen met een beperkte mobiliteit per luchtvaartmaatschappij
Er vliegen veel verschillende vliegtuigmaatschappijen van en naar de Belgische luchthavens. Hieronder hebben we de contactgegevens voor de bijstandaanvraag van enkele van de grootste vliegtuigmaatschappijen voor u genoteerd. Wanneer u op de link van de luchtvaartmaatschappij klikt, gaat u direct naar de juiste pagina met relevante informatie:
Alles wat u moet weten over het openbaar vervoer en beperkte mobiliteit
Wilt u graag zelfstandig een dagje naar de stad, een evenement bezoeken, of op bezoek bij familie die aan de andere kant van het land woont? Soms bent u dan aangewezen op het openbaar vervoer. Dit kan best spannend zijn, zeker als u verminderd mobiel bent.
Gelukkig zijn er in België afspraken gemaakt om reizen met de trein of bus voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te maken. In dit hoofdstuk leggen wij u uit hoe het precies is geregeld en welke hulp en ondersteuning u kunt aanvragen.
Een toegankelijke reis plannen met het openbaar vervoer
Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat is ook het geval als u met het openbaar vervoer wilt reizen in Vlaanderen en Brussel. Begin daarom op tijd met het plannen van uw route. Hier zijn verschillende hulpmiddelen voor beschikbaar.
Zo heeft de Vlaamse Vervoersmaatschappij, beter bekend als De Lijn, een routeplanner waarmee u uw bus-, trein- en metroreis in Vlaanderen kunt plannen. In deze routeplanner kunt u per op- en afstaphalte de toegankelijkheidstatus nagaan. De Lijn gebruikt hiervoor drie symbolen voor toegankelijke haltes:
- Blauw logo met rolstoelgebruiker: Deze haltes zijn toegankelijk voor iedereen. De helling om op het voertuig te geraken is niet groter dan 12%
- Oranje logo met rolstoelgebruiker en begeleider: Deze haltes zijn toegankelijk ingericht, maar u heeft hier wel assistentie nodig om in- en uit te stappen. De helling is tussen de 12% en de 20%.
- Blauw logo met een oog: Deze haltes zijn toegankelijk voor mensen met een visuele beperking.
Reist u in Brussel? Dan kunt u gebruik maken van de reisplanner op de website van de MIVB. Zij zijn namelijk verantwoordelijk voor regionale tram-, (pre)metro en busverbindingen. Ook deze vervoerder heeft een reisplanner. De toegankelijkheid per bus- en tramhalte vindt u in dit overzicht.
Met beide planners is het niet mogelijk om voorafgaand te selecteren dat u een toegankelijke reis wenst. Het kan daarom flink wat uitzoekwerk zijn, zeker als u een reis voor de eerste keer maakt. Daarnaast verschilt het per persoon of een transportmiddel toegankelijk (genoeg) is. Om een veilige, soepele én toegankelijke reis te verzekeren, raden wij u daarom aan om voorafgaand aan uw reis contact op te nemen met de vervoerder. Zo komt u niet voor verrassingen te staan.
Als u een langer stuk moet reizen door verschillende gewesten of een overstap moet maken, kan het echter een wirwar van informatie zijn. Want wie moet u in dat geval benaderen? Gelukkig heeft MeerMobiel.be alle informatie over aangepast vervoer in Vlaanderen en Brussel gebundeld op de website. U krijgt hier op één centrale plek inzicht in de plaatselijke vervoersmogelijkheden.
Een toegankelijke treinreis
In België is Infrabel verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de sporen én het deel van het perron dat in de ‘gevarenzone’ komt. In de meeste gevallen gaat dit om de 50 cm die het dichtste bij het spoor ligt. NMBS is beheerder van de stations en stopplaatsen in heel België.
Toegankelijkheid van treinen en stations
Reist u binnenkort met de trein en bent u afhankelijk van uw rolstoel of een ander verplaatsingshulpmiddel? U kunt deze dan kosteloos meenemen in de trein. Let op: het totale gewicht van uw rolstoel mag niet meer dan 300 kilo zijn. Ook mag het hulpmiddel niet breder zijn dan 75 cm. De maximale lengte is 120 cm.
De volgende stap is het nagaan of uw gewenste begin- en eindstation toegankelijk zijn. U kunt hier een actueel overzicht vinden, per station. Er is hier onder andere informatie te vinden over:
- De tijdspanne waarbinnen het onthaal van reizigers met beperkte mobiliteit mogelijk is
- Of er een gelijkgrondse overgang mogelijk is
- Welke faciliteiten er beschikbaar zijn voor reizigers met een beperkte mobiliteit
- Of er (gratis) rolstoelen ter beschikking zijn
- Of er een mobiele oprijhelling beschikbaar is
- Of er een speciale parking is voor personen met een beperking
- hoeveel plaatsen er zijn voor personen met een beperking
- Of er sprake is van een verhoogd perron
- Of er een toilet is voor personen met een beperking
- Of er een lift aanwezig is
- Of er een onthaalpunt is
Helaas zijn de meeste stations in België nog niet toegankelijk voor mensen met een mobiliteitsbeperking. Perrons kunnen bijvoorbeeld erg smal zijn of enkel bereikbaar met een trap.
Wordt een treinstation gecategoriseerd als ‘toegankelijk’? Dit vergroot uw reisgemak, maar helaas kunnen rolstoelgebruikers hier nog niet geheel zelfstandig reizen. Zij hebben in België namelijk altijd assistentie nodig bij het in- en uitstappen van de trein. Hoe u deze assistentie precies aanvraagt behandelen we in het volgende hoofdstuk.
Assistentie bij uw treinreis
Bent u rolstoelafhankelijk? Heeft u moeite met traplopen? Of heeft u een andere vorm van assistentie nodig? Als u verzekerd wilt zijn van een toegankelijke treinreis raden wij u in dit geval aan om bij NMBS assistentie aan te vragen. Een opgeleide assistentieverlener helpt u dan met uw toegankelijke reis.
Dit kunt u verwachten:
- U spreekt af op een afspreekpunt op het station. U wordt hier 20 minuten vóór vertrek met geldig vervoersbewijs verwacht.
- U wordt vervolgens begeleid naar de trein. Indien nodig, neemt de begeleider u aan de arm.
- U wordt geassisteerd bij het in-, uit- en overstappen. Bijvoorbeeld door middel van een oprijplaat of oprijbrug.
- Op plaats van bestemming? U wordt hier begeleid tot de uitgang van uw eindstation.
NMBS Reisassistentie kunt u op twee manieren aanvragen:
- via de website
- of telefonisch via 02 528 28 28 (dagelijks van 07:00 tot 21.30 uur).
Er zijn enkele zaken waar u rekening mee moet houden wanneer u reisassistentie aanvraagt:
- Wilt u uw terugweg liever op een andere dag inplannen? Dan moet u twee aanvragen doen.
- Als u tijdens uw reis moet overstappen, wordt er een overstaptijd van 15 minuten gerekend.
Hoe ver u van te voren uw reisassistentie moet aanvragen, is afhankelijk van uw begin- en eindhalte en of u eventuele een overstap moet maken tijdens uw reis.
Uiterlijk 24 uur voor vertrek:
- Wanneer u tijdens uw reis moet overstappen, is het noodzakelijk om minstens 24 uur van te voren uw reisassistentie te boeken.
- Stapt u in of uit in een van deze treinstations? Ook dan moet u minstens een dag van te voren uw aanvraag bezorgen. Momenteel gaat het om ruim 130 stations.
Uiterlijk 3 uur voor vertrek:
- Reist u tussen 06:30 en 21:00 en is uw rit een rechtstreeks verbinding tussen 2 van de onderstaande 41 stations? Dan kunt u uiterlijk 3 uur van te voren uw aanvraag doen.
Aarschot, Aarlen, Antwerpen-Centraal, Bergen, Blankenberge, ‘s-Gravenbrakel, Brugge, Brussels Airport-Zaventem, Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Charleroi-Zuid, Denderleeuw, Dendermonde, De Panne, Doornik, Genk, Gent-Dampoort, Gent-St-Pieters, Hasselt, Kortrijk, La Louvière-Zuid, Leuven, Libramont, Lier, Lokeren, Louvain-la-Neuve, Luik-Guillemins, Marloie, Mechelen, Mol, Namen, Nijvel, Oostende, Ottignies, Oudenaarde, Rochefort-Jemelle, Sint-Niklaas, Turnhout, Verviers-Centraal, Zottegem.
Waarschijnlijk komen hier in de toekomst nog meer stations bij. Raadpleeg de website BelgianTrain.be voor het meest actuele overzicht.
België heeft momenteel ruim 550 stopplaatsen. Omdat assistentie op slechts 173 van deze stations beschikbaar is, zijn de meeste spoorwegstations helaas nog niet toegankelijk voor reizigers met een beperkte mobiliteit.
Als we naar de toekomst kijken, is er gelukkig ook goed nieuws: in 2024 zullen namelijk naar verwachting nieuwe multifunctionele rijtuigen in gebruik genomen worden. Deze zijn beter toegankelijk en dankzij een automatisch uitschuifplateau zal assistentie bij het in- en uitstappen niet meer nodig zijn.
Is het treinstation waar u vanaf of naar toe wilt reizen niet toegankelijk voor mindervaliden? Of is reisassistentie (nog) niet beschikbaar op uw bestemming? Lees dan het laatste hoofdstuk voor alternatieve vervoersmiddelen. Zo is het in deze gevallen soms mogelijk om de belbus te contacteren.
Een toegankelijke bus- en tramreis in Vlaanderen
Bij kortere reisafstanden bent u vaak afhankelijk van de bus of tram. Wanneer u niet zo vaak met de bus of tram reist, kan zo’n rit best spannend zijn. Want wat kunt u verwachten? Wij zetten alle informatie voor u op een rijtje.
Bushaltes: toegankelijk in- en uitstappen
Zoals in een eerder hoofdstuk “Toegankelijke reis plannen” beschreven, kunt u met de routeplanner van De Lijn nagaan of een bus- en tramhalte toegankelijk is of niet. Een toegankelijke halte voldoet aan de volgende voorwaarden:
- Het perron is verhoogd
- De doorgang op het perron is breed en obstakelvrij
- Het oppervlak van het perron is aaneengesloten en slipvrij
- Het perron is goed bereikbaar en drempelvrij
- Het perron is voorzien van een geleidelijn en een opstapvlak in rubberen tegels.
Als u met een rolstoel reist, hoeft u uw reis niet van te voren aan te melden. U moet wel zelf de toegankelijkheid status van de op- en afstaphalte nagaan. De bussen van De Lijn zijn toegankelijk, maar die van exploitanten (nog) niet. De eigen bussen hebben een lage vloer en een oprijplaats. Per bus is één rolstoelplaats aanwezig. Volgens MeerMobiel zijn de volgende trams toegankelijk:
- Alle Kusttrams (driedelig): hebben lage vloer en één rolstoelplaats de tweede generatie hebben ook een oprijplaat.
- Alle Hermelijntrams (vijfdelig): hebben een lage vloer en één rolstoelplaats de tweede generatie hebben ook een oprijplaat.
- De nieuwe Flexitytrams (zevendelig) in Gent en Antwerpen hebben twee rolstoelplaatsen.
Reist u een nieuwe route en heeft u twijfels over de toegankelijkheid? Wij raden u aan in dit geval contact op te nemen met de vervoerder.
Regionaal vervoer in Brussel
In Brussel is de MIVB verantwoordelijk voor de regionale metro, tram- en busverbindingen. Alle bussen van de vervoerders hebben een lage vloer. Bij een toegankelijke halte kunt u dus altijd in- en uitstappen als u in een rolstoel zit. Volgens de MIVB hebben momenteel ook ‘heel wat’ trams een lage vloer en voorbehouden plaatsen voor rolstoelgebruikers. Hoeveel dit er precies zijn, is niet duidelijk. Tijdens een tramreis kunnen zij u daarom geen 100% zekerheid wensen voor een toegankelijke reis.
Rijdt u voor het eerst een bepaalde route en wenst u niet voor verrassingen te komen staan? Neem dan voorafgaand contact op met de vervoerder. U kunt ook assistentie op voorhand reserveren.
Bent u slecht ter been en wilt u in Brussel gebruik maken van de metro? Wanneer u moeite heeft met het overbruggen van de ruimte tussen het perron en het metrostel, kunt u bij de MIVB kosteloze reisassistentie aanvragen. Let op: dit kan alleen in de metrostations met een lift. Deze assistentie wordt dagelijks verleend tussen 07:00 en 22:00. De begeleiding is gratis, u hoeft alleen de ‘reguliere kosten’ van de reis te betalen.
MIVB-assistentie in de metro hoeft u niet van te voren te reserveren. U kunt dit aanvragen door op de gele knop te drukken op de contactzuilen. Echter, het kan zijn dat u even moet wachten op assistentie. Als u al van te voren weet dat u met de metro gaat reizen, kunt u er ook voor kiezen om de assistentie te reserveren. Zo bent u zeker van een optimale dienstverlening.
Meer informatie over een toegankelijke reis aanvragen bij de MIVB doet u:
- Telefonisch op 02/515.23.65 (let op: van maandag t/m vrijdag van 7:00 tot 19:00 en op zaterdag van 8u00 tot 16u00).
- of via het online formulier
Overige tegemoetkomingen en regelingen voor mindervalide reizigers
Personen met een beperking kunnen aanspraak maken op verschillende kortingen en regelingen. Wij zetten er een paar voor u op een rijtje.
1. Gratis begeleider: Met de Kaart Kosteloze Begeleider kunt u kosteloos een begeleider laten meereizen. Uw vervoersbewijs telt dan ook voor uw begeleider. Deze persoon reist dan in dezelfde klas en op hetzelfde traject als u. De kaart is ook geldig bij regionaal vervoer van de MIVB, TEC en de Lijn. Meer informatie.
2. Nationale verminderingskaart: Bent u blind of slechtziend? Dan kunt u gebruik maken van de Nationale verminderingskaart. Op vertoon van deze kaart kunt u gratis reizen op bussen en treinen (De Lijn, MIVB, TEC, NMBS). Ook uw geleidehond mag gratis mee. Meer informatie.
3. Kortingskaart ‘Verhoogde Tegemoetkoming’: Met deze kortingskaart heeft u recht op 50% korting bij aankoop van tweede klas-tickets op het Belgische spoorwegnet. U kunt dit aanvragen wanneer u recht heeft op verhoogde tegemoetkoming in de terugbetaling van gezondheidskosten. Meer informatie.
4. Gratis netabonnement: Bent u ingeschreven bij het VAPH? Of ontvangt u een tegemoetkoming van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid? Als u in Vlaanderen woont kunt u in dat geval gratis reizen met De Lijn. Meer informatie.
Openbaar vervoer niet toegankelijk? Dit zijn uw overige mogelijkheden
Helaas is in Brussel en Vlaanderen nog niet al het openbaar vervoer toegankelijk voor mensen met een beperking. Bijvoorbeeld doordat haltes niet verhoogd zijn, de bus een te hoge opstap heeft of treinstations geen liften hebben naar de perrons. Blijkt uw gewenste reis niet toegankelijk? U kunt dan gebruik maken van de onderstaande diensten.
De Belbus
Is de trein of een vaste lijn niet toegankelijk voor u? In specifieke gebieden kunt u dan (onder voorwaarden) gebruik maken van de Belbus. Deze is toegankelijk voor rolstoelgebruikers. U moet deze rit wel van te voren reserveren. Een vervoersbewijs koopt u vooraf via een verkooppunt, Lijnwinkel, ticketautomaat, sms of via de app. Reserveren kan tot 1 dag van te voren.
Elke Vlaamse provincie heeft een andere belbuscentrale met eigen contactinformatie en afwijkende openingsuren. Alle actuele informatie en de voorwaarden om gebruik te maken van de belbus vindt u op de website van De Lijn.
TaxiBus (Brussel)
De Brusselse TaxiBus is een van-deur-tot-deur-dienst op aanvraag. Deze manier van vervoeren is enkel bestemd voor personen met een beperking. U kunt de TaxiBus het beste beschouwen als een gemeenschappelijke dienst. Dit wil zeggen dat de route aangepast kan worden als er meerdere personen moeten worden afgezet of opgehaald. Meer informatie over de voorwaarden, reservatie en inschrijving vindt u op de website van de MIVB.
Vrijwilligersvervoer en Minder Mobielen Centrale (MMC)
Heeft u een mobiliteitsbeperking en een laag inkomen? En wilt u binnenkort een kleine afstand reizen? Bijvoorbeeld voor een familiebezoek, een doktersbezoek of een ritje naar de supermarkt of kapper. U kunt dan misschien ook gebruik maken van mindermobielencentrales.
Dit is een dienstverlening aangeboden door de gemeente, het OCMW of een andere organisatie. Een aanvraag doet u minstens 48 uur van te voren. De centrale heeft dan voldoende tijd om een geschikte chauffeur voor u te zoeken. Aan het einde van de rit betaalt u een onkostenvergoeding voor de gereden kilometers. Een Minder Mobielen Centrale in de buurt zoeken kan op deze kaart.
Let op: de centrale werkt met vrijwilligers als chauffeurs. Het kan dus zijn dat voertuigen niet toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers. Meld bij uw aanvraag daarom altijd de aard van uw eventuele mobiliteitsbeperking. Als u wel kleine stukjes kunt lopen of zelfstandig kunt instappen, hoeft dit namelijk niet voor problemen te zorgen.
Disclaimer:
Wij hebben de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht genomen bij het schrijven van dit artikel. Mochten er toch eventuele onjuistheden of onvolkomenheden in voorkomen dan aanvaardt Stannah Stairlift ltd daar geen verantwoordelijkheden voor.