7 Levensverlengende Gewoontes Waarvan Bewezen is dat ze uw Leven Verlengen | Stannah

Het geheim van een lang leven: 7 gewoonten die uw leven aantoonbaar verlengen

Geschreven door Stannah

Vrouwen ontdekken geheim van lang leven

“Gezonde leefgewoonten kunnen de levensverwachting met een decennium of meer verhogen.”
Harvard School voor Volksgezondheid

In hun nieuwste single zingt Mick Jagger van de Rolling Stones Don’t get angry with me. Dat is allemaal goed en wel, behalve het opmerkelijke feit dat Mick Jagger onlangs 80 is geworden, de band vorig jaar zes decennia in de muziekindustrie heeft gevierd, meer dan 80 albums en ontelbare singles heeft geproduceerd, en wanneer we getuige zijn van Jaggers tomeloze energie tijdens een Stones-concert, vragen we ons af “waar hij de energie vandaan haalt?”.

Het is waar dat Mick Jagger ooit bekend stond om zijn nogal ongezonde gewoonten. Maar in de tweede helft van zijn leven distantieerde hij zich van alles wat schadelijk was voor zijn welzijn. Hij bleef zijn passie voor muziek volgen, werd een actieve filantroop, eet gezond en doet regelmatig aan lichaamsbeweging.

Zijn er, naast de persoonlijke keuzes van deze buitengewone overgrootvader, gewoontes die ons leven kunnen verlengen en ons zo lang mogelijk van deze reis laten genieten?

Het antwoord is ja!

7 gewoonten om u op uw best te voelen en er goed uit te zien

Wetenschappelijk onderzoek ontmaskert mythes over veroudering en toont aan dat mensen die vanaf hun 50e gezonde gewoonten aanleren, meer dan tien jaar langer leven dan mensen die geen van deze gewoonten aanleren.

Bekijk deze 7 gewoonten die u vandaag nog kunt aannemen om langer en gezonder te leven.

1. Beweeg zoveel mogelijk

De langstlevende mensen ter wereld hebben een actieve levensstijl, zelfs als ze niet sporten in de traditionele zin van het woord. Ze werken buiten, verzorgen tuinen of moestuinen en maken ontspannen wandelingen.

Deze activiteiten van gemiddelde intensiteit zijn een geweldige manier om fit en gezond te blijven.

2. Mediterraan dieet: omarm het volledig

Een gezond dieet, zoals het mediterrane dieet, bevat veel fruit, groenten, volle granen en magere eiwitten. Supplementen kunnen ook heilzaam zijn, maar bespreek dit met uw arts voordat u er een neemt.

3. Een gezond gewicht behouden

Obesitas is een risicofactor voor veel ziekten, zoals beroerte, diabetes en kanker. Probeer in plaats van drastische beperkingen de hara hachi bu, de regel van de Okinawanen in Japan: eet tot u 80% vol zit.

4. Vermijd roken

Roken is een van de belangrijkste doodsoorzaken. Het verhoogt het risico op hartaandoeningen, beroertes, kanker en andere ziekten. Als u rookt, stop er dan vandaag nog mee. U zult merken dat zelfs uw eten beter smaakt.

5. Beperk uw alcoholgebruik

Het populaire geloof dat rode wijn goed is voor het hart is een mythe. Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat alcohol het risico op hartaandoeningen kan verhogen. Het is beter om antioxidanten uit fruit en groenten te halen.

6. Voldoende slaap

Goed slapen verbetert de concentratie, het geheugen en versterkt de neurale verbindingen die met leerprocessen geassocieerd worden. Bovendien verwerken onze hersenen tijdens de REM-fase de emotionele ervaringen van de dag, wat helpt om onze stemming te stabiliseren.

7. Koester uw relaties

Wees aardig, vooral voor uzelf, en de mensen om u heen zullen er ook van profiteren. Onderzoeken naar senioren in “blauwe zones” tonen aan dat diepe familiebanden hen helpen langer te leven door gezondheidsproblemen zoals chronische depressie en sociaal isolement te voorkomen.

Tussen zeggen en doen…

Zelfzorg betekent van uzelf houden en regelmatig naar de dokter gaan. Kleine veranderingen in uw dagelijkse routine kunnen ook een groot verschil maken voor uw fysieke en emotionele welzijn. Hier zijn enkele tips om te overwegen:

  • Begin klein en ga langzaam. Probeer niet alles in één keer te veranderen. Kies één gewoonte om u op te concentreren en voeg er meer aan toe naarmate u zich comfortabel voelt.
  • Deel het met een vriend. Iemand hebben om uw successen mee te delen maakt de reis aangenamer.
  • Wees aardig voor uzelf. We zijn vaak onze eigen ergste critici. Vergeet niet om uw vooruitgang te vieren, hoe klein deze ook lijkt.

Beste lezer, verandering kost moeite, maar dat geldt voor alles wat de moeite waard is in het leven. Het goede nieuws is dat u vandaag kunt beginnen, of u nu gaat wandelen of naar het volgende concert van de Stones gaat! Begin langzaam, maar begin nu.

Sources :