080026082

Bel gratis

Ouderen en vliegen. Gouden combinatie of stressbom?

Vliegen is vaak stressvol, ongeacht onze leeftijd. Hoe zit het met ouderen en vliegen? Wat voor hulp bestaat er al?

Geschreven door Stannah at 07-12-2017

Ouderen en vliegen. Hoe stressvol is dit?

 

Vandaag de dag nemen we vaak het vliegtuig. De lagere tarieven, familie die ver weg woont of professionele verplichtingen zijn allemaal factoren die vliegen haast noodzakelijk maken.

Hoewel vliegen nu toegankelijker is dan vroeger, brengt het ook veel meer stress met zich mee. Voor mensen met een beperkte mobiliteit is het hele vliegscenario echter nog veel stressvoller, omdat ze veel meer tijd en hulp nodig hebben dan andere passagiers. Ouderen, bijvoorbeeld, vliegen misschien helemaal niet omdat alleen al het vooruitzicht te beangstigend is. Terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig zou moeten zijn.

Wanneer je niet met het vliegtuig kunt reizen, dan is dat zeer beperkend voor je vrijheid. Wat kan er daarom gedaan worden voor mensen die iets meer hulp en geduld nodig hebben? Waar worstelen ouderen het meeste mee? En wat voor hulp is er al beschikbaar?

Dat zijn de vragen die wij aan Schiphol, een van de grootste luchthavens van Europa, hebben gesteld.

In dit artikel kunt u onze bevingen lezen!

Table of content

Wat voor soort problemen komen ouderen tegen bij vliegreizen?
Vliegen met dementie: is dit mogelijk? Of zelfs verstandig?
Hoe was het om te vliegen toen de ouderen van vandaag jong waren?

Wat voor soort problemen ervaren ouderen tijdens vliegreizen?

Schiphol is de derde grootste luchthaven van Europa

 

Schiphol is de belangrijkste internationale luchthaven van Nederland en de derde drukste luchthaven van Europa. Iedereen die wel eens van of naar Schiphol heeft gereisd weet hoe verwarrend dit kan zijn. Wij vroegen aan Axxicom, het beveiligingsbedrijf die diensten aan minder mobiele passagiers op Schiphol en Brussels Airport verleent, wat voor soort problemen hun klanten het meeste tegenkomen en hoe ze van dienst zijn.

Als reizen per vliegtuig iets is wat minder mobiele mensen in het verleden hebben vermeden omdat het te stressvol is, dan is dat niet langer meer nodig!

Axxicom Airport Caddy is er om de minder mobiele passagiers onder ons zo goed mogelijk te helpen. Passagiers met verminderde mobiliteit (of de Engelse afkorting: PRM)’ worden van en naar de vliegtuigen van alle vliegmaatschappijen begeleid. Axxicom voert dit uit in opdracht van, maar zeker ook namens de luchthavens. Axxicom vertelde ons dat de meest voorkomende gebruikers van hun diensten ouderen zijn, maar de dienst is voor iedereen met verminderde mobiliteit beschikbaar. Leeftijd is geen vereiste.

Axxicom legde uit dat alle luchthavens sinds 2007 wettelijk verplicht zijn om deze dienst aan passagiers met beperkte mobiliteit te bieden. Vóór 2007 waren het de luchtvaartmaatschappijen die deze diensten voor hun eigen passagiers moesten regelen. Het is goed om te weten dat dit een internationale wet is en dat alle internationale luchthavens zich hier aan moeten houden. Wat doet Axxicom dus precies voor haar klanten?

Reizen is iets dat voor iedereen mogelijk moet zijn. Wanneer het door een mobiliteitsbeperking niet mogelijk is om zelfstandig te reizen, helpen wij de mensen graag bij hun reis. Bij het boeken van de reis wordt er aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven welke assistentie gewenst is. Dit kan naar het vliegtuig brengen zijn, maar ook tot aan de stoel in het vliegtuig. Onze medewerkers zijn getraind om de passagiers zo snel en veilig mogelijk bij de gate brengen. Ook zijn er medewerkers speciaal getraind om passagiers in hun stoel te tillen. Na het boeken geeft de luchtvaartmaatschappij aan ons door welke vlucht er is geboekt en welke assistentie er is aangevraagd. Op deze manier weten we wanneer we welke passagier kunnen verwachten en zorgen we dat we genoeg medewerkers hebben klaarstaan om iedereen de vlucht te laten halen. We merken dat passagiers zich vooral zorgen maken over het halen van de vlucht en of ze naar de juiste gate worden gebracht. Doordat wij de vluchtnummers weten kunnen we aan de hand daarvan de actuele vertrektijden en de gate in de gaten houden. Na het inchecken van de koffers kunnen reizigers wachten in onze speciale wachtruimte. De wachtruimte is voorzien van een servicebalie en er is een host aanwezig om eventuele vragen te  beantwoorden.

Onze begeleiding is van het begin ot het einde en afgestemd op de behoeften van de passagier. “Axxicom Airport Caddy

Wat voor soort assistentie wordt er het meeste verleend?

Vliegen moet voor iedereen toegankelijk zijn

 

Het personeel van Axxicom wordt op verschillende manieren getraind. Naast een Schipholtraining, waarbij er speciale aandacht is voor de veiligheid en de indeling van Schiphol zelf, krijgen de medewerkers ook een training in hostmanship en omgaan met mobiliteitsbeperkingen. Er zijn ook medewerkers die een speciale tiltraining krijgen om passagiers in de vliegtuigstoel te helpen.

Axxicom merkt een sterke groei in het aantal passagiers die van hun diensten gebruik maken. Dit is uiteraard zeer positief omdat het aangeeft dan minder mobiele mensen zich veilig en ondersteund voelen om met het vliegtuig te reizen. Ook wanneer een passagier moeite heeft met het beklimmen van de trap van en naar het vliegtuig kan Axxicom hem op een veilige en betrouwbare manier hiermee helpen.

Hoewel niet iedereen weet dat deze diensten bestaan, zijn er wel al vrij veel mensen die dit van te voren boeken, legt Axxicom ons uit.

De kers op de taart is dat deze diensten geheel zonder kosten zijn! U hoeft er alleen maar voor te zorgen dat u uw luchtvaartmaatschappij informeert over uw behoeften en zij zullen u vanaf dat moment dan begeleiden.

De kers op de taart is dat deze diensten geheel zonder kosten zijn!

Axxicom geeft het volgende advies mee aan mensen die van hun diensten gebruik wensen te maken:

Probeer zo ontspannen mogelijk aan de reis te beginnen en geef aan wat wel en niet gaat. Op deze manier kunnen wij onze service daarop afstemmen. Wanneer passagiers zich van tevoren aanmelden kunnen wij hier rekening mee houden en houden wij het vluchtschema in de gaten.”

Indien u meer informatie over de diensten van Axxicom wenst, dan is dit op de volgende manier te verkrijgen:

“Op Schiphol kunnen mensen met ons in contact komen doordat we in elke vertrekhal een assistentiebalie hebben. Bij de assistentiebalies zijn medewerkers aanwezig die de assistentie naar de gate kunnen inplannen. Hierna worden de passagiers bij de balie opgehaald en naar de gate gebracht. Daarnaast staan er op Schiphol verschillende belpalen welke onder andere te vinden zijn op Schiphol Plaza en bij een paar deuren in de vertrekhal. Via de belpaal kan er contact worden gemaakt met het kantoor. Vanuit hier kan de assistentie dan geregeld worden.”

Vliegen met dementie: is dit mogelijk? Of zelfs verstandig?

Vliegen met dementie is niet meteen een onderwerp waarover u al heeft nagedacht als u zelf of een dierbare niet aan deze ziekte lijdt. Dementie kan zich op verschillende manieren manifesteren en maakt reizen veel moeilijker. Veel senioren lijden aan de gevolgen van dementie. Het is waarschijnlijk dat nog veel meer mensen hiermee te maken zullen krijgen als ze een hoge leeftijd bereiken. Geheugenverlies, communicatieproblemen en desoriëntatie zijn allemaal symptomen van dementie. Het is dan ook niet moeilijk om in te zien hoe stressvol een chaotische omgeving als een luchthaven kan zijn.

Vorig jaar kondigde Heathrow Airport in Londen aan dat zij het eerste dementievriendelijke vliegveld ter wereld werd. Dat betekent dat alle 76.000 medewerkers getraind zijn in het helpen van passagiers met een “verborgen handicap”, zoals dementie wordt genoemd. Ook zijn luchthavens als Gatwick begonnen met een sleutelkoordsysteem. Mensen die denken dat ze wat meer tijd of geduld nodig hebben, dragen deze vrijwillig om hun nek zodat het personeel speciale aandacht weet te besteden.

Opa en oma moeten ook gewoon op vakantie kunnen

Is het verstandig om per vliegtuig te reizen met dementie?

We weten allemaal dat dementie in verschillende stadia verloop. Het is logisch dat reizen voor iemand in een gevorderd stadium ingewikkelder is dan reizen voor iemand in een beginstadium. Als men de nodige voorzorgsmaatregelen neemt, is vliegen met dementie echter goed mogelijk.

Dr.Gianetta Rands, specialist op het gebied van dementie en mentale capaciteit, waarschuwt dat door de verminderde luchtdruk en lagere luchtvochtigheid in een vliegtuig, het lichaam en de hersenen minder zuurstof krijgen dan normaal en de cognitieve problemen die iemand met dementie ondervindt, kunnen versterkt worden. Haar advies is: “Ga aan de voorkant van het vliegtuig zitten waar er een hogere zuurstofverzadiging is, drink veel alcoholvrije vloeistoffen en beweeg zoveel mogelijk tijdens de vlucht“.

We hebben de belangrijkste adviezen van verschillende studies op een rijtje gezet:

Ga aan de voorkant van het vliegtuig zitten waar er een hogere zuurstofverzadiging is, drink veel alcoholvrije vloeistoffen en beweeg zoveel mogelijk tijdens de vlucht”. Dr.Gianetta Rands, specialist op het gebied van dementie en mentale capaciteit

(Dit is uiteraard ook zeer behulpzaam voor ouderen en reizen in het algemeen)

Ouderen hebben recht op assistentie op vliegvelden
Source : http://www.nytimes.com/2012/02/12/travel/for-older-fliers-plan-ahead.html

We hebben gekeken naar voorbeelden uit Nederland en het Verenigd Koninkrijk en hebben vastgesteld dat de meeste luchthavens speciale assistentie bieden aan mensen die dit nodig hebben.  Helemaal omdat dit wettelijk verplicht is. De New York Times heeft onderzoek gedaan naar de manier waarop Noord-Amerikaanse luchthavens voor hun oudere passagiers zorgen. Verschillende luchtvaartmaatschappijen zoals American Airlines en Delta bieden hulp aan ouderen. Deze diensten zijn meestal gratis of tegen betaling indien u meer gedetailleerde hulp nodig heeft.

De volgende punten zijn handige tips die u op uw volgende reis kunnen helpen:

Volgens de New York Times maakt het niet uit of u in eerste of twee klas reist omdat het personeel dezelfde training wat betreft omgaan met minder mobiele

Hoe was het om te vliegen toen de ouderen van vandaag jong waren?

Hoe was het om het vliegtuig te nemen toen de ouderen van vandaag jong waren? Reizen per vliegtuig is in de afgelopen decennia flink veranderd. Het is haast niet meer voor te stellen dat je vroeger eigenlijk bijna alles mee kon nemen, echte messen om het vliegtuigeten mee te nuttigen en als klap op de vuurpijl een sigaret op 9000 meter roken! We hebben de grootste verschillen tussen nu en 30, 40 en 50 jaar geleden op een rijtje gezet: Kunt u zich deze nog herinneren?